Ak máme natívny článok pripravený a skontrolovaný jazykovou editorkou, je pripravený na publikovanie. Priblížime vám, ako celý proces prebieha.

Na publikovanie natívneho článku v rámci Zoznamu môže klient využiť buď spravodajský magazín Topky, alebo niektoré zo špecializovaných webov patriacich do portfólia spoločnosti – napríklad Feminity.sk, Vysetrenie.sk, Hashtag.sk, Plnielanu.sk, Openiazoch.sk, Podkapotou.sk a iné. Jednotlivé články sú publikované počas pracovného týždňa v ranných hodinách. Zobrazujú sa aj na vyšších pozíciách, aby sme klientom dodali najlepšiu čítanosť. Iba na to sa však nespoliehame.

Na každý natívny článok dohliada real-time špecialista

Publikovanie článkov neznamená, že sú doslova ponechané napospas osudu. Pre ich čo najlepšiu čítanosť ich hneď od začiatku publikácie sleduje real-time špecialista. Jeho úlohou je dozerať, ako sa vyvíjajú čísla čítanosti, a v prípade potreby do celého procesu zasiahnuť. Z publikovania stoviek článkov už máme interné kritériá, aký výkon by mal každý článok na tej-ktorej pozícii dosahovať.

Sledovanie čítanosti cez Google Analytics

Pri každom natívnom článku dávame klientom garanciu, že dosiahnu minimálne 10-tisíc videní s výnimkou prípadov, kde vopred upozorníme, že to garantovať nevieme – niektoré spolupráce v rámci B2B komunikácie, príliš konkrétne zacielenie témou článku a podobne. Bežne však majú aj oveľa vyššie čísla. Aby sme predpísaný cieľ splnili, čítanosť jednotlivých článkov sledujeme ihneď po publikovaní prostredníctvom Google Analytics. Ak má článok nižšiu čítanosť, pristupujeme k zmene a snažíme sa jeho dosah zvýšiť. Väčšinou ide o zmenu titulku. Na základe našich skúseností sme zistili, že výmena titulnej fotografie pri slabšej čítanosti v reálnom čase nemá na vyššie čísla takmer žiadny vplyv.

Ako dosiahnuť čo najvyššie čísla?

Najdôležitejším parametrom pri zobrazení náhľadu článku je titulok – rozhoduje o tom, či si čitateľ na článok klikne, alebo nie. To je dôvod, prečo ponúkame klientom na výber vždy minimálne tri titulky. Tie máme vopred schválené s klientom a nemusíme tak narýchlo vymýšľať nové. Ak po publikácii článok dosahuje menší počet zobrazení v reálnom čase, vyskúšame v praxi aj ďalšie dva titulky. Následne ponecháme ten, ktorý „ťahá“ najlepšie.

Keď zmena titulku naozaj zaberie

Natívny článok pre klienta Dr. Oetker v magazíne Feminity Kráľovná kuchyne radí: 10 tipov, s ktorými vám pečenie vyjde na jednotku je príkladom, že zmena titulku môže výrazne pomôcť lepšej čítanosti. Na začiatku publikácie mal článok nižšie čísla s titulkom „Adriana Poláková o pečení aj komplimentoch: Ktoré ju potešia najviac?“. Zlepšili sa s druhým titulkom „V kuchyni Adriany Polákovej: Pečenie mi vždy zlepší náladu, takto môžete začať aj vy“. Najlepší ohlas u čitateľov však zanechal až náš tretí titulok v zálohe, ktorý sme už viac nemenili, a článok mal napokon vyše 30-tisíc videní.

Skúšať sa rozhodne oplatí

Podobne testujeme titulky takmer pri každom článku. Iba tak zistíme, ktorý z nich oslovil čitateľov najviac. Výnimkou sú len články, pri ktorých hneď prvý titulok dosahuje nadštandardné čísla v porovnaní s ostatnými článkami. Klientovi Lidl sme k téme zrušenia distribúcie letákov do domácností pripravili pred publikovaním článku taktiež tri alternatívne titulky.

  1. Veľká novinka pre zákazníkov v podaní známeho reťazca: S týmto je na Slovensku koniec!
  2. Známy reťazec prišiel s ďalším revolučným krokom: Toto sa rozhodol na Slovensku zrušiť!
  3. Lidl prekvapil svojich zákazníkov: Zrušil tradičnú vec a spúšťa dlhodobé zlacnenie!


Od úvodu mal však prvý titulok vysoké čísla, preto sme k žiadnej zmene ani skúšaniu pristupovať nemuseli. Nakoniec mal článok približne 300-tisíc videní, o čom sa viac dočítate aj v našej case study.

Prečo je to dôležité?

Zmena titulku je dôležitá aj z dôvodu, že náhľady natívnych článkov sa zobrazujú na viacerých miestach súčasne – napríklad na titulke Topky.sk, Zoznam.sk, vybraného magazínu a neskôr aj v príslušných sekciách, odporúčacích boxoch pod článkami a v rámci postov na sociálnych sieťach. Všetky tieto miesta zároveň prinášajú článku pozornosť čitateľov a s nimi aj čítanosť. Aj preto bežne spĺňame garanciu čítanosti ešte v daný deň publikácie. Článkom však aj v nasledujúcich dňoch pribúdajú prečítania. Preto posielame klientom reporty s finálnymi číslami vždy približne 5 až 7 dní po publikácii.