Za posledných 10-15 rokov nastal v zalamovaní článkov výrazný posun. Zmenilo sa vlastne takmer všetko. Ak chcete pripravovať obsah, ktorý si čitatelia obľúbia, je vhodné tieto zmeny registrovať. Prispievajú totiž k tomu, aby si čitatelia váš článok otvorili a dočítali. A to je zrejme jeho hlavným poslaním.

Kratšie odseky – lepšia prehľadnosť textu

Fakt, že text treba členiť na odseky, aby sa lepšie čítal, nie je žiadnou novinkou. Oplatí sa však myslieť na to, že napríklad 8 riadkov v desktopovej verzii môže byť v závislosti od konkrétneho webu a smartfónu aj 14-15 riadkov na mobilnom zariadení.

Ak teda váhate medzi tým, či spraviť jeden dlhší alebo dva kratšie odseky, druhá možnosť je zväčša správna. Na desktope si môžete pozrieť zobrazenie na konkrétnom smartfóne cez skratku Fn + F12 alebo len F12 podľa toho, ako máte nastavený svoj počítač.

Na čo myslieť pri výbere obrázkov?

Pôvodne sa do tela článkov v online médiách zvykli vkladať skôr horizontálne fotografie, ktoré korešpondovali s orientáciou obrazovky. A to tak v prípade čisto ilustračných fotografií, ako aj pri grafoch či produktových fotografiách. Dnes je situácia trochu iná. Väčšina ľudí už totiž číta na svojom smartfóne.  

Na mobile lepšie vyniknú obrázky na výšku, kompromisom je štvorec. Čisto ilustračné fotografie, ktoré slúžia len na spestrenie textu a nenesú významnú informáciu, môžu byť naďalej aj šírkové. Svoje poslanie splnia a zároveň ich čitateľ rýchlejšie preskroluje.

Titulky sú podstatne dlhšie

Pred 10-15 rokmi titulky mávali okolo 40 až 70 znakov v závislosti od média, kde sa obsah zobrazoval. Dnes sú podstatne dlhšie – a to tak v bulvárnych, ako aj v mienkotvorných médiách. 

Príklad – Topky.sk

Titulok v roku 2009: 

Zvodná Ďurianová: Predviedla sexi telo i nezvyčajne plný dekolt!

64 znakov

Titulok v roku 2023: 

Otváranie showroomu Fera Mikloška: Ďurianovej SEXI čipka, Lina Mayer ako od Addamsovcov a štýlová EX Petra Kočiša!

114 znakov


Príklad – Sme.sk

Titulok v roku 2010:

Fica má usvedčovať tajná nahrávka, odmieta ju

45 znakov

Titulok v roku 2024: 

Smer robí ústupky v trestnom balíčku. Predkladateľom je Gašpar, majú 22 strán, no sú len kozmetické

94 znakov


Čitatelia sú na dlhšie titulky zvyknutí. Ak sa rozhodujete medzi 50- alebo 80-znakovým nadpisom, zrejme zaujme skôr ten dlhší. Napriek tomu aj dnes vidíme publikované PR články s príliš krátkym (a často nezaujímavým) titulkom, ktorý má takmer nulový potenciál zaujať čitateľa.  

Odrážky odľahčia text

Mnohé online médiá ich bežne používajú. Občas sa však stretávame aj s názorom, že sa do článku nehodia, pretože „článok nie je nákupný zoznam“. Opak je pravda. Ľudia dnes text skenujú a tomu pomáhajú aj odrážky. Jeden z najrýchlejšie rastúcich amerických webov Axios.com na informovaní v bodoch založil celé svoje fungovanie. 

Vidíme ich však aj v mnohých slovenských médiách. A to nielen v texte, ale napríklad hneď v úvode článku ako akýsi teaser, ktorý čitateľovi priblíži, čo všetko sa v článku dozvie. Ak sa vám teda obsahovo hodia, pokojne ich využite. Netreba ich však dávať nasilu, len aby tam boli.

Vývoj nezastavíme

Pri zalamovaní textov sa – tak ako v mnohých iných veciach – netreba spoliehať len na zvyk. Aj pravidlá, ktoré dnes dobre fungujú, môžu o pár rokov prestať platiť. A ak chceme, aby sa naše posolstvo dostávalo k ľuďom čo najefektívnejšie, oplatí sa tieto zmeny priebežne sledovať.