Kvalitný obsah v natívnom článku ešte nie je zárukou úspechu. Autori by sa mali zamerať aj na zaujímavý titulok a veľmi dôležitá je takisto titulná fotografia. Práve tá často rozhoduje o tom, či si čitateľ článok otvorí alebo nie. Podľa čoho ju vybrať a akých chýb sa pri nej vyvarovať?

Dajte si poradiť od redakcie

Ak ste klient, môžete nechať výber titulnej fotografie na konkrétnu redakciu. Tá najlepšie pozná svojich čitateľov a vie určiť, aký typ fotografie ich zaujme a zároveň bude na nich pôsobiť prirodzene. Druhou možnosťou je, že ponúknete redakcii svoje vlastné fotografie. Vtedy je potrebné vopredvedieť viaceré základné údaje, ktoré dané médium môže vyžadovať – rozmer, rozlíšenie a orientácia obrázka na šírku alebo výšku.

Zamerajte sa na promovaný produkt

Ak má klient svoje produkty kvalitne a najmä natívne nafotené, je možné ich použiť ako titulnú fotografiu. Pochopiteľne, nedá sa to vždy. Bankový účet, poistenie auta či paušál od mobilného operátora a podobné témy – to všetko sú prípady, keď zväčša musíte siahnuť po ilustračnom zábere. Ak sa v danej téme dá zobraziť produkt, odporúčame tak urobiť ako v prípade článku Nová kuchyňa do 1 000 eur? Ale áno, máme pre vás 7 praktických nápadovAj pri titulnej fotografii však platí, že záber musí pôsobiť prirodzene ako súčasť redakčného obsahu. Taktiež by sa v ňom nemal nachádzať žiadny text.

Zdroj: IKEA

Tipy na fotobanky

Pri natívnom obsahu využívame v Zozname viaceré fotobanky – platené, ale aj tie s označením free. Najčastejšie vyberáme titulné fotografie z Getty Images (platená fotobanka). Dôvodom je najmä široká ponuka záberov z najrôznejších kategórií. Okrem toho máme k dispozícii aj platenú Profimediu a Adobe Stock. Využívame takisto fotobanky, ktoré sú na internete voľne k dispozícii – Freepik, Unsplash, Pexels a mnohé iné.

Fotografie pripravené redakciou

Chce klient promovať určitý produkt a nemá potrebné fotografie? Riešením je obrátiť sa rovno na redakciu, ktorej môžete produkty zaslať a ona si ich nafotí vo vlastnej réžii. Vôbec nie je nutné, aby fotografie vyzerali ako vystrihnuté z firemného katalógu. Pri redakčnom obsahu je dôležitá najmä autenticita, ktorú môžete docieliť práve jednoduchými zábermi promovaných produktov.

Titulné fotografie ovplyvnil aj koronavírus

Pandémia koronavírusu v mnohom zmenila životy ľudí a rúško či respirátor sa stali bežnou súčasťou našich dní. Pokojne možno využiť ako titulnú fotografiu záber, na ktorom sa demonštruje dodržiavanie bezpečnostných opatrení. Vysielate tak odkaz potenciálnym zákazníkom a navyše ste autentickí. Príkladom je fotografia nižšie, ale aj náš natívny článok Korona zmenila aj nakupovanie áut: Ako ho dnes viete získať a financovať?

Zdroj: Getty Images

Čoho sa vyvarovať?

Pozor na neslovenské fotky – titulná fotografia by mala vyzerať čo najreálnejšie a prirodzene, aby sa s ňou čitateľ vedel stotožniť. Mala by teda čo najviac vystihovať realitu. K článku o bývaní na Slovensku teda určite nepatrí napríklad dom očividne zo zahraničia, typický povedzme pre USA.

Zdroj: Getty Images

Dôraz na aktuálne ročné obdobie – dôležitý je aj čas publikácie článku. Ak sa napríklad venuje módnej kolekcii v marci a na titulnej fotografii vidieť opadané lístie a zažltnuté stromy, môže podobná chyba zbytočne znížiť hodnotu obsahu.

Zdroj: Getty Images

Odporúčania na záver

  1. Vyskúšajte viacero titulných fotografií, až potom vyberte najlepšiu. Vo fotobanke môže zvolená fotografia vyzerať dokonale, ale pri náhľade článku to už platiť nemusí. Vyberte si pokojne viacero návrhov (sú aj v platených fotobankách zadarmo) a potom zvoľte tú, z ktorej máte najlepší pocit.
  2. Buďte detailisti a neponáhľajte sa. Klient očakáva, že natívny článok bude vždy na tej najvyššej úrovni. Nepokazte ho zlým výberom titulnej fotografie len preto, že vás tlačí termín a vyberiete prvý záber, ktorý nájdete vo fotobanke.
  3. Vyjadrite svoj názor. Poslal vám klient návrhy titulných fotografií, ktoré sa vám nepáčia, vyzerajú neprofesionálne alebo sa podľa vás na dané médium vôbec nehodia? Otvorene a slušnou formou mu oponujte a argumentujte. Prípadne mu rovno ponúknite lepšie návrhy.
  4. Nebojte sa spraviť zmenu. Publikovali ste natívny článok, ale nie ste spokojní s aktuálnou čítanosťou? Väčšinou môže pomôcť zmena titulku či titulnej fotografie. Radšej ju skúste aj dvakrát vymeniť a želaný efekt sa možno dostaví. Ak to neskúsite, nikdy sa to nedozviete.