Kvalitný obsah v natívnom článku ešte nie je zárukou úspechu. Autori by sa mali zamerať aj na zaujímavý titulok a veľmi dôležitá je takisto titulná fotografia. Práve tá často rozhoduje o tom, či si čitateľ článok otvorí alebo nie. Podľa čoho ju vybrať a akých chýb sa pri nej vyvarovať?
Dajte si poradiť od redakcie
Ak ste klient, môžete nechať výber titulnej fotografie na konkrétnu redakciu. Tá najlepšie pozná svojich čitateľov a vie určiť, aký typ fotografie ich zaujme a zároveň bude na nich pôsobiť prirodzene. Druhou možnosťou je, že ponúknete redakcii svoje vlastné fotografie. Vtedy je potrebné vopredvedieť viaceré základné údaje, ktoré dané médium môže vyžadovať – rozmer, rozlíšenie a orientácia obrázka na šírku alebo výšku.
Zamerajte sa na promovaný produkt
Ak má klient svoje produkty kvalitne a najmä natívne nafotené, je možné ich použiť ako titulnú fotografiu. Pochopiteľne, nedá sa to vždy. Bankový účet, poistenie auta či paušál od mobilného operátora a podobné témy – to všetko sú prípady, keď zväčša musíte siahnuť po ilustračnom zábere. Ak sa v danej téme dá zobraziť produkt, odporúčame tak urobiť ako v prípade článku Nová kuchyňa do 1 000 eur? Ale áno, máme pre vás 7 praktických nápadov. Aj pri titulnej fotografii však platí, že záber musí pôsobiť prirodzene ako súčasť redakčného obsahu. Taktiež by sa v ňom nemal nachádzať žiadny text.
Tipy na fotobanky
Pri natívnom obsahu využívame v Zozname viaceré fotobanky – platené, ale aj tie s označením free. Najčastejšie vyberáme titulné fotografie z Getty Images (platená fotobanka). Dôvodom je najmä široká ponuka záberov z najrôznejších kategórií. Okrem toho máme k dispozícii aj platenú Profimediu a Adobe Stock. Využívame takisto fotobanky, ktoré sú na internete voľne k dispozícii – Freepik, Unsplash, Pexels a mnohé iné.
Fotografie pripravené redakciou
Chce klient promovať určitý produkt a nemá potrebné fotografie? Riešením je obrátiť sa rovno na redakciu, ktorej môžete produkty zaslať a ona si ich nafotí vo vlastnej réžii. Vôbec nie je nutné, aby fotografie vyzerali ako vystrihnuté z firemného katalógu. Pri redakčnom obsahu je dôležitá najmä autenticita, ktorú môžete docieliť práve jednoduchými zábermi promovaných produktov.
Titulné fotografie ovplyvnil aj koronavírus
Pandémia koronavírusu v mnohom zmenila životy ľudí a rúško či respirátor sa stali bežnou súčasťou našich dní. Pokojne možno využiť ako titulnú fotografiu záber, na ktorom sa demonštruje dodržiavanie bezpečnostných opatrení. Vysielate tak odkaz potenciálnym zákazníkom a navyše ste autentickí. Príkladom je fotografia nižšie, ale aj náš natívny článok Korona zmenila aj nakupovanie áut: Ako ho dnes viete získať a financovať?
Čoho sa vyvarovať?
Pozor na neslovenské fotky – titulná fotografia by mala vyzerať čo najreálnejšie a prirodzene, aby sa s ňou čitateľ vedel stotožniť. Mala by teda čo najviac vystihovať realitu. K článku o bývaní na Slovensku teda určite nepatrí napríklad dom očividne zo zahraničia, typický povedzme pre USA.
Dôraz na aktuálne ročné obdobie – dôležitý je aj čas publikácie článku. Ak sa napríklad venuje módnej kolekcii v marci a na titulnej fotografii vidieť opadané lístie a zažltnuté stromy, môže podobná chyba zbytočne znížiť hodnotu obsahu.
Odporúčania na záver
- Vyskúšajte viacero titulných fotografií, až potom vyberte najlepšiu. Vo fotobanke môže zvolená fotografia vyzerať dokonale, ale pri náhľade článku to už platiť nemusí. Vyberte si pokojne viacero návrhov (sú aj v platených fotobankách zadarmo) a potom zvoľte tú, z ktorej máte najlepší pocit.
- Buďte detailisti a neponáhľajte sa. Klient očakáva, že natívny článok bude vždy na tej najvyššej úrovni. Nepokazte ho zlým výberom titulnej fotografie len preto, že vás tlačí termín a vyberiete prvý záber, ktorý nájdete vo fotobanke.
- Vyjadrite svoj názor. Poslal vám klient návrhy titulných fotografií, ktoré sa vám nepáčia, vyzerajú neprofesionálne alebo sa podľa vás na dané médium vôbec nehodia? Otvorene a slušnou formou mu oponujte a argumentujte. Prípadne mu rovno ponúknite lepšie návrhy.
- Nebojte sa spraviť zmenu. Publikovali ste natívny článok, ale nie ste spokojní s aktuálnou čítanosťou? Väčšinou môže pomôcť zmena titulku či titulnej fotografie. Radšej ju skúste aj dvakrát vymeniť a želaný efekt sa možno dostaví. Ak to neskúsite, nikdy sa to nedozviete.